mandag 14. mars 2011

Ubehaget ved det moderne


Denne boka behandler Hamsuns kulturkritiske satirer, den femininiserte mannen, den nye kvinnen og befolkningspolitikk.
Bokas undertittel er "Kjønn og biopolitikk i Hamsuns kulturkritiske romaner" og forfatter er Britt Andersen som er professor i allmenn litteraturvitenskap ved NTNU i Trondheim.
Boka kom ut på Tapir Akademisk Forlag, Trondheim i 2011, og har ISBN-nummer:
978-82-519-2465-8. 
heftet, 252 sider

Boka er inndelt i åtte kapitler med titlene:

I     Nye modernitetstema
II    Den siste glæde: Sivilisasjonens sykdommer
III   Markens grøde: Befolkningspolitiske diskurser og nasjonsbygging
IV   Konerne ved vandposten: Hamsuns biopolitiske satire
V    Siste kapitel: Satire om maskulinitetens krise
VI   Ringen sluttet: Amerikanisering og flapperfeminisme
VII  Nye erfaringer i det moderne

Boka har i tillegg et forord, en litteraturliste og en oversikt over illustrasjonskilder.

Som vi ser omhandler kapittel I og VII en generell gjennomgang av bokens tema, mens i de mellomliggende kapitlene går forfatteren mer systematisk tilverks og foretar grundige analyser av Nobelprisromanen "Markens grøde" samt fire mindre kjente Hamsun-romaner.

Det var en sann fryd å lese denne innsiktsfulle boka om Hamsun og det moderne. Jeg har faktisk ikke lest noen bedre bok om dette forfatterskapet siden jeg leste "Luft, vind, ingenting - Hamsuns desillusjonsromaner fra 'Sult' til 'Ringen sluttet' " (Atle Kittang, Gyldendal, 1984) for ca. 10 år siden. Disse to bøkene utfyller faktisk hverandre på mange områder og på en god måte.

Noen av emnene som blir tatt opp og kommentert / analysert i "Ubehaget ved det modene":

Den nye kvinnen og maskulinitetens krise.
Viljen til makt.
Barnemord.
Satiren som sjanger.
Mord versus selvmord.
Flapperen.
Kritikk av massekonsumet.
Mannlig primitivisme.
Utroskap og farsrett.
Kjønnet konsum.
Betydingen av å regulere seksualiteten.

Andersen nevner også en annen ganske nyutgitt bok om Hamsun og hans verker, nemlig:
Monika Zagar: "Knut Hamsun - The Dark Side of Literary Brilliance"  (University of Washington Press, 2009).
Jeg kan tenke meg at denne boka om Hamsuns nazisme og politiske ståsted både i liv og verk vil være svært interessant å lese nå etter å ha lest "Ubehaget ved det moderne".

Så det gjør jeg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar